ina-jelle.reismee.nl

Alcobaca, Sintra, Lissabon

Maandag 2 februari,

Tijdens ons ontbijtbuffet kijken we uit over Coimbra, het is maandagmorgen, een stuk drukker dan gisteren op straat. Het regent ook weer, het ziet er grauw uit. In één dag kun je Coimbra goed bekijken, daarom gaan we vandaag ook weer verder, De auto staat gratis in de parkeergarage tegenover ons hotel, dus dicht bij de hand vandaag. Moeiteloos pakken we de snelweg van gisteren weer op, en gaan via de A1 naar het zuiden. Onderweg dikke buien met regen. We rijden via de tolweg, het is heerlijk rustig op deze weg. We hebben in de auto zo`n apparaatje dat het allemaal registreert, kost wat, maar wel reuze makkelijk.. We zetten koers naar Alcobaca, 100 kilometer ten noorden van Lissabon. Met behulp van de telefoon kunnen we het hotel makkelijk vinden. Alcobaca, bekend van z`n klooster 12de eeuw wat op de UNESCO lijst staat. We doen het rustig aan vandaag, we zijn laat vertrokken uit Coimbra, en toch hebben we hier weer de hele middag te besteden. We bezoeken het klooster, drinken wat, lopen een rondje door de straten en drinken weer wat…..veel spannender is het niet vandaag. Hotel Santa Clara is een hotel waar alle glorie van is verdwenen, maar daar is de prijs ook naar (40 euro). Zomers zal het hier ongetwijfeld heel druk zijn, vandaag is er weinig te beleven. Morgen zakken we verder af naar het zuiden. We denken er aan om maar geen hotels meer van te voren te boeken. Zelfs weten we eigenlijk niet waar we morgen naar toe zullen gaan.

Dinsdag 3 februari,

We hebben goed geslapen in ons hotel Santa Clara. We denken dat er geen andere gasten zijn in dit hotel, het is angstvallig rustig hier. Maar we worden evengoed heel goed verzorgd. Het ontbijtbuffet staat gewoon klaar voor ons. We kijken uit op het klooster, wat een mooi gezicht. Apart hoor, rij je gisteren zomaar Alcobaca in op goed geluk, en nu zitten we op de mooiste plek te ontbijten. Dan pakken we de Kia en gaan weer op pad. Obidos, ook weer een druk bezochte plaats in de zomer het ligt hier niet ver vandaan. We vinden het historisch centrum en parkeren de auto. Het is 1000 uur, en we lopen door de rustige en kleurrijke straatjes. Drinken een cappuccino en we zien één van de Portugese culinaire wonderen liggen, de pasta da nata. Die nemen we erbij, denk aan een bladerdeeg taartje gevuld met custard. Na Obidos koersen we naar Peniche, naar Capo Carvoeiro. Hier zien we gigantische golven vanuit de Atlantic stuk slaan op de kust. Een waar spektakel. Bij de supermarkt kopen we wat boodschappen en beleggen zelf onze broodjes in de auto. Felle opklaringen lossen de korte maar hevige regenbuien weer af vandaag. Iedere dag hebben we wel wat regen tot nog toe. Afwisselend met een stuk tolweg en wat kleinere wegen gaan we verder naar Sintra. We besluiten hier een hotel te zoeken. We hebben er wat in de telefoon staan, dus dat moet wel lukken. Maar ook in Sintra gaat een hotel zoeken niet zo goed samen met een parkeerplaats…… Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. We gaan voor Sintra Bliss House hotel, we waren er vlak bij! Navigatie lukt vandaag weer eens niet dus dan maar vragen. De auto kunnen we gratis parkeren bij het treinstation hier aan de overkant, opgelost. Eindelijk kunnen we even rusten……We zijn weer de enige in het hotel, we worden goed verzorgd, ze zijn erg vriendelijk. Het is een beetje een wat moderner ingericht hotel. We eten vlakbij het hotel, lekker simpel. Waarom eet iedereen hier zo laat? Het is 1800 uur en we zijn vast de eerste, gezien het aantal personeelsleden wat binnenkomt zal het wel laat druk worden, wij eten gewoon om 1800…haha. Het is goed hier in Sintra. Omdat de auto gratis geparkeerd staat bij het treinstation (hier vlakbij) besluiten we morgen voor 2 nachten naar Lissabon te gaan met de trein. We boeken 2 nachten een hotel in de wijk Rossia, wel makkelijk want het eindstation van de trein is hier ook.

Woensdag 4 februari,

Er is een tafel voor 2 gedekt, goed geregeld want alles staat klaar wat je kunt bedenken. We regelen gelijk voor vrijdagavond hier de overnachting als we terugkomen uit Lissabon. 4 keer per uur gaat er een trein naar Lissabon. We kopen 2 kaartjes voor 8,60, het is ongeveer 40 minuten reizen. Bij station Rossia steken we over en lopen zo de straat in van het hotel “Rossio Garden”. We have a problem…. We expected you yesterday…huh? Vannacht lukt, morgen waarschijnlijk ook wel maar dat horen we nog, ze zitten vol. Hoe kan dit nu? Als je zoals ons veel reist vergeet je gewoon wat voor dag het is, iedere dag is goed. Maar de datums invoeren bij booking.com ging dus verkeerd. Conclusie is wel dat de nacht in rekening wordt gebracht, gaat vanzelf van je visa card af, hoef je niets voor te doen. Wel jammer, maar niet terug te draaien… De kamer is klein maar wel goed genoeg. We lopen de stad in met een plattegrond en de Lonely planet en pakken dan lijn 28 met de tram, aanbevolen door de gids. Waarom zijn er zoveel “hele donkere mensen” die hier in de stad die maar wat rondhangen? Bij de wijk Alfama stappen we uit en lopen dan terug richting Rossio. Bij diverse pleinen worden we maar steeds door “ donkere mensen” aangesproken om wiet/hash te kopen. Als je gewoon eens rustig om je heen kijkt zie je ze in groepen opereren, ik heb ze wel door! Ook moeten we ons bewust zijn van de Bulgaren die je even snel beroven. We drinken weer wat, want het is inmiddels al weer 1700 uur, tijd voor wijn en port. Eten doen we om de hoek later van het hotel. Ook hier worden we weer gewaarschuwd voor Bulgaren. Wat is er leuk als je uit eten gaat? Na het afrekenen krijg je nog een portwijn of kersenlikeur van het huis. Morgen maar goed de spullen opbergen voordat we de stad weer ingaan. Vanavond lezen we nog wat over Lissabon en werken de site even bij.

Margreet

Ik vind het zo leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Vooral omdat we daar zijn geweest. En ik kijk erg uit naar jullie verhalen en foto's van Lissabon. En zeker ook naar de plaatsen waar jullie nog naar toe gaan, want ik wil zeker nog weer eens terug. Geniet daar! XX

Marjolein

Erg leuk om alles weer te kunnen volgen van jullie! Er is weer genoeg te beleven en we zijn heel blij dat jullie weer erg genieten van de vakantie. Ook al spreken we elkaar elke dag wel via Skype, dit blijft leuk en zeker met prachtige foto's. Nog heel veel plezier de laatste dagen, geniet ervan! Xxx