ina-jelle.reismee.nl

Lagos, Vilamoura en Tavira

Zondag 8 februari,

Lees even terug naar de één na laatste zin: “en slapen we ergens onderweg”…..Gisteravond hebben we weer heerlijk vis gegeten. Onze magen redden het niet om zo laat te gaan eten in Portugal. Daarom zijn we vaak ook één van de eerste als we ergens binnenkomen. Voor nog geen 25 euro zit Ina aan de zeebaars en ik aan de sardines, nog nooit smaakten ze zo lekker. Fles wijn erbij, en dat voor zo`n prijs! Lagos was de moeite waard om er naar toe te gaan. Na het ontbijt zoeken we de weg op naar Sagres in het uiterste zuidwesten van Portugal, een afstand van ongeveer 30 kilometer. Cabo de Sao Vinente, het einde van de wereld, daar moeten we zijn, daar bij de vuurtoren. Honderden schepen komen hier dagelijks langs. De golven slaan stuk op de kliffen of rollen met veel gebrul het strand op. Een plek om niet meer te vergeten. Omdat we besloten hebben om niets van te voren te boeken rijden we zonder stress verder terug naar het oosten. We willen een hotel aan het strand, met uitzicht op zee, de zon s`morgens op het balkon, toch wel een beetje leuke kamer, duur en luxe hoeft niet, als het maar bijzonder is. Enkele jaren terug waren we in Spanje, met die gedachte waren we in de veronderstelling om met de auto zo langs het strand te rijden en dan een leuke plek uit te zoeken. Nou…..dit is Portugal….we kunnen het maar niet vinden, althans om met de auto langs het strand te rijden en zo wat te vinden. We blijven maar verkeerd rijden, doodlopend, of we komen op een ressort uit, of in een heel dorp met appartementen. En het strand blijft onzichtbaar. De stemming daalt. Gggrrr. De tank is ook bijna leeg, en natuurlijk kom je niets tegen. Dan besluiten we eerst maar eens ergens internet op te pakken en zoeken een terras. We zitten net even na Albufeira….zon, sex, en zuipen….je kent het wel van televisie. We zitten er doorheen, en boeken een hotel in de buurt via het internet, dan hebben we in ieder geval maar een bestemming. We komen uit op een plek die de naam Vilamoura heeft gekregen, en het hotel heet vandaag het Crowne Plaza *****. Met zijzicht uitkijk op het strand…..nou dat gaat het worden! Kosten 83 euro incl ontbijt, de duurste tot nu toe. Erg ruim en compleet, nog niet eerder meegemaakt, de douche, badkamer en wc hebben glazen wanden, dus je kijkt de hele kamer door terwijl je douchet. Het is niet verkeerd voor een nacht, het is eigenlijk supermooi. Nog even snel de straat op een wat te eten en dan gaan we genieten van de kamer. Morgen gaan we naar de laatste bestemming van deze vakantie, en dat is Tavira.

Maandag 9 februari,

We hebben echt genoten van deze mooie kamer. De zon schijnt vanmorgen in de kamer. De laatste dagen onderin is het weer onbewolkt en warmer. De ontbijtzaal is groot en gevuld met vooral Engelsen van veel oudere leeftijd. Op hun borden: toast, scrambeld eggs, witte bonen in saus en spek….ze zijn zeker 5 a 10 jaar ouder…echt oud dus. De hele zuidkust lijkt wel bevolkt door Engelsen. Wat gaan die nou de hele dag doen hier? De omgeving is niet geweldig, en wat we van het strand hebben gezien ziet er ook niet best uit. Blijven deze mensen hier voor lange tijd? Wat we van de Portugese zuidkust hebben gezien vinden we maar raar. We snappen het niet. Allemaal hotels en appartementen aangelegd door projectontwikkelaars. Allemaal eilandjes op zich met wat horeca er bij. Niets voor ons om zo de vakantie door te brengen. Wij hebben het wel gezien hier en gaan met onze Kia weer op pad. Vandaag geen grote afstand, we hebben zo`n 60 kilometer te gaan. Tavira is weer één van de mooiere plaatsen hier. Een leuk historisch centrum, mooie oude huizen, smalle straten met keien, veel kleuren, ziet er goed uit. We hebben thuis al de laatste 2 nachten geboekt in het Imperial guesthouse. Van de 5 sterren Crowne Plaza van gisteren naar geen ster in Tavira. Geen badjas, en geen tv vandaag! Het is een oud hotel boven een restaurant. Op de foto`s zien we hetzelfde terug maar dan rond 1945. Er is hier weinig veranderd. We kijken uit op de brug in het centrum. Het centrum is niet zo groot, na de thee zitten we al voor 1600 uur lekker in de zon op een terras aan de wijn. Als we klaar zijn gaan we naar de volgende en bestellen weer wijn…..en zo komen we de middag door. Dat moet morgen maar anders. We willen nog even met de auto naar het strand van Ilha de Tavira, wat één van de beste stranden zou moeten zijn.

Dinsdag 10 februari,

De laatste dag in Portugal. Morgen vliegen we om 1100 s`morgens terug naar Amsterdam. We proberen wat langer op bed te blijven liggen. Het is een oud houten bed, 1,40 breed en 1,80 lang, dus we liggen wat krapper dan we gewend zijn. Helaas geen zon vandaag, er wordt zelfs wat regen verwacht vandaag. We het doen rustig aan vandaag. Net als de vele overwinteraars hier lopen we naar een”pastelaria”, drinken koffie met wat lekkers en lezen de krant. Veel Engelsen en Nederlanders hier in Tavira, brengen die ook zo de dag door? We willen toch weer proberen dat mooie strand op te zoeken. Ilha de Tavira, een strook voor de kust, schijnt geweldig mooi te zijn. Je moet wel even met de boot naar de overkant, duurt maar 5 minuten, maar dat hadden we al gelezen. Nou, komen we daar aan, geen boot. Alleen maar werklui die parkeerplaatsen aanleggen. Dag strand!. Het is geen strandseizoen in februari. Dit is het enige waar ik deze vakantie niet op gerekend had. De Algarve had ik als een lange strook met kliffen en stranden gezien die zo vanaf de weg bereikbaar waren net als in Spanje. Maar dat blijkt anders te zijn. Gezien het weer duiken we een shopping mall in en eten daar wat in een food court. Als we terug in het oude centrum komen hopen we weer op een parkeerplek in de buurt van ons guesthouse zodat we morgen ochtend vroeg zo weg kunnen rijden. Rondjes rijden, let op het eenrichtingsverkeer, een man staat al te gebaren….maar we vinden wel een plek. En ja hoor, daar komen weer 2 agenten aanlopen. Sorry, geen borden gezien, praten…..Ik zag al een boete aankomen, maar ze zijn weer erg vriendelijk. Verder drinken we thee, drinken nog wat wijn, eten nog wat….de dag is al weer bijna voorbij. We halen de auto leeg, rekenen dit guesthouse af, toch 55 euro zonder ontbijt per nacht. Voor dit eigenlijk te duur als je het vergelijkt met wat we hiervoor hadden voor 83 euro in het Crowne Plaza ***** . De tas wordt weer ingepakt, morgen om 0700 uur willen we naar Faro airport rijden, zo`n 40 kilometer hier vandaan. Van de eigenaar hebben we nog wat lekkers voor bij de koffie gekregen voor vanavond. Het is een wat ouder en erg vriendelijk stel, maar spreken echt geen Engels, toch komen we er weer uit. We waren echt gasten bij ze. We zetten de wekker op 0615 uur en gaan slapen.

Woensdag 11 februari,

Zoals altijd met zoiets heb je eigenlijk geen wekker nodig. Douchen, een kop koffie, de laatste dingen in de tas en gaan. Nogmaals komt de man in pyjama de deur opendoen en wenst ons een goede reis. De aansluiting naar de snelweg naar Faro is geen probleem, het is stil, heel stil op de weg. We zoeken naar het afleveradres van Budget om de Kia terug te brengen. Op het parkeerterrein is het goed geregeld, een kleine inspectie, een akkoord voor de credit card en alles is klaar. Transavia vliegt vandaag keurig op tijd, om 1100 uur zitten we in de lucht voor een vlucht van 2,5 uur naar Amsterdam. In Amsterdam stappen we weer in de klaarstaande bus van vd Valk om de Ford Kia op te halen, 1700 uur zijn we thuis, 9 uur onderweg, maar niet zo “kapot”als een terug reis uit Azië. In Medemblik haal ik eerst een maandmenu bij de Chinees, 2 weken zonder rijst is niet goed voor m`n lichaam.

Portugal was leuk, het zat al enige tijd in ons hoofd om dit te doen. Alle plaatsen hebben we bezocht die we van te voren thuis hebben uitgezocht, Het autorijden was makkelijker dan we dachten, behalve het centrum van Porto dan. De wegen zijn goed, wel is het thuis nog een verrassing wat we aan tol moeten betalen. Al die grote en kleine bedragen worden automatisch van de VISA afgeboekt. Veel keus is daar niet in als je tolwegen wilt gebruiken. Anders moet je het plaatselijk binnen 5 dagen op een postkantoor betalen. De Kia heeft het goed gedaan, vertrokken met een volle tank waar we 50 euro hebben voor betaald, en we hebben er 60 euro bij gekocht voor de ruim 1000 kilometer die we hebben gereden. Nog een punt… we hebben geen schade. De huurauto is wel duurder geworden dan we dachten. Thuis hebben we besloten om bij Budget te huren, en dat was al 2 x duurder dan bv Europcar waar we in Spanje hadden gehuurd. Wat het ook duurder maakt dit jaar is dat we de auto in Porto hebben opgehaald en in Faro hebben afgeleverd, dat maakt het 130 euro duurder, dat wisten we. En dan toch weer ruitschade erbij gedaan aan de balie hier…..”want er liggen erg veel losse stenen op de weg hier, aldus de mooie en vriendelijk medewerkster van Budget. Was dat echt nodig? Je kunt hier erg koopgoed eten en drinken, wel even zoeken want het verschilt enorm, ook voor kleding en schoenen kun je hier voordelig winkelen. We misten wel de kleine hapjes later in de middag, zoals de tapas. Wel erg lekker zijn hier de pastalaria`s, de Portugees loopt binnen voor een koffie en een klein zoet hapje betaald 1,20 euro en gaat weer, daar betaal je dus maar weinig voor. Wat verder opviel: Van Porto tot aan ver onder Lissabon is Portugal “vol”, pas onder Lissabon begon de open ruimte met sinaasappelbomen, druiven en olijven. Het weer was veranderlijk, de wind maakte het soms kouder dan het was. Maar we hebben, en dan vooral in Lagos volop in de zon kunnen zitten met een temperatuur tussen de 13 en 15 graden. Ik denk dat alle plaatsen die we hebben bezocht in het hoogseizoen enorm druk zijn, wij hebben er nu op onze manier van genoten. Portugal is een aanrader, we hebben een goede keuze gemaakt en in 13 dagen echt heel veel hoogtepunten gezien. Bovendien, wij houden van het onderweg zijn, het reizen, eten, cultuur, de steeds weer wisselende hotels. Of je nu in Nederland bent of aan de andere kant van de wereld, je voelt je thuis waar je hart is. Over 16 weken liggen we weer met de Sa Tuna op Texel, en dat beleven we net zo!

Leuk dat je ons hebt gevolgd, en wellicht een reactie hebt achtergelaten.

We laten er weer een fotoboek van drukken.

De Lonely Planet Gids gaat in de kast, het watersportseizoen kan niet snel genoeg komen.

Ondertussen?.....we dromen verder van nieuwe bestemmingen…

Adiós obrigado,

Liefs Jelle en Ina

Margreet

Het zag er weer prachtig uit op jullie foto's. Fijn om jullie verhalen te lezen en een beetje mee te reizen. Ook bij ons staat Portugal onder Lissabon nog op de agenda. Eerst naar Miami!

Gre

Erg leuk om op deze manier met jullie mee kunnen reizen.

groeten uit Wieringerwerf

bert

welkom thuis, leuk dat jullie het fijn vonden. wij zijn jaren en jaren geleden met rugzak op door de Algarve getrokken, toen war Albufeira een plaats met misschien twee hotels. nu niet best..
groetjes