ina-jelle.reismee.nl

Lissabon, Sintra

Donderdag 5 februari, Lissabon

Alle tijd vandaag. Hoera! We mogen hier nog een nacht blijven, dus de kartonnen dozen om te overnachten kunnen we weer op straat zetten. Na het ontbijt zoeken we uit hoe naar de wijk Belém kunnen komen. Dat blijkt het makkelijkste per tram te gaan. We zoeken de halte met tram E-15, die brengt ons voor 5,80 samen naar Mosteiro dos Jerónimos, een Unesco klooster. Indrukwekkend, dat is het. Een klein stukje verderop staat Torre de Belém, een World Heritage genoteerd fort dat diende om vroeger de haven van Lissabon te beschermen. Later zitten we lekker met een Ben and Jerry`s ijsje een tijdje in de zon. Dan met de tram terug naar Rossio, een ritje van 20 minuten. We gaan op zoek naar het Hardrock Café Lissabon wat eigenlijk vlak bij het hotel staat. Het is 1600 uur, nog geen “happy hour”, we vermaken ons wel. Om 1700 begint iedereen te juichen, het lijkt wel oudejaarsavond! Ina besteld een cocktail, later volgen nog de nacho’s……heerlijk! We zitten een tijdje hier, het avondeten laten we maar zitten vandaag… Terug kopen we nog 2 broodjes voor bij de koffie op de kamer later deze avond. Lissabon is leuk, wellicht nog leuker dan gisteren toen we hier aankwamen. Ook hebben we wel genoeg gezien deze 2 dagen hier in de stad. Morgen gaan we terug met de trein naar Sintra.

Vrijdag 5 februari, Lissabon-Sintra

Best wel een goed hotel wat we geboekt hebben. De locatie is super, zo centraal, de kamer is klein maar schoon, het ontbijt is goed. We pakken de spullen weer in, en dat gaat snel bij ons. We lopen naar de receptie en rekenen nog 48 euro af. ??? Klopt dat we de eerste 2 nachten al betaald hebben. Ik geloof dat het ontbijt niet is gerekend, mooi, dat compenseert dan die extra nacht weer. We pakken de trein van 10:38 uur naar Sintra. Goed geregeld hier die treinen. Het is een reis van 45 minuten terug naar Sintra. We lopen naar Sintra Bliss house waar we dezelfde kamer weer hebben. Het is één van de fijnste tot nu toe, ook wel de duurste, nl 75 euro. Na een sandwich lopen we naar het historisch centrum en bezoeken het nationaal paleis van Sintra. We betalen 17 euro (!) en bekijken een mooi ingericht paleis in het centrum van Sintra. We hebben nog de hele middag te gaan, vreemd, zo uit Lissabon en nu al weer hier. De lucht betrekt en er valt weer wat regen. Het is koud vandaag. Na een loopje door Sintra is het tijd voor een glas wijn, het is immers al weer 1600 uur….. Vanavond eten we weer bij hetzelfde adres als 2 dagen terug. In plaats van een glas komt er een fles wijn op tafel. We drinken meer dan in andere vakanties….. En de gamba`s ………..nog nooit waren ze zo lekker als vanavond. Bij het afrekenen komt de fles port weer langs, bijzondere gewoonte toch. Met 2 zoete hapjes erbij en de gratis port sluiten we het af. Sintra zal een hele leuke herinnering blijven. Morgen gaan we naar de Algarve, we hebben een nacht in Lagos geboekt. We verwachten dat het ongeveer 4 uur rijden is.

Zaterdag 7 februari, Sintra-Lagos

Iedere plek heeft wel weer iets bijzonders, Porto is het meest ”Portugees”, leuke stad, makkelijk te verkennen en lekker eten voor weinig geld, Coimbra heeft de fado muziek en cultuur, Alcobaca heeft historie, Lissabon is de hoofdstad… druk, stads, brutaler? moeilijk te omschrijven, Sintra is relaxed, hier hadden we het erg naar ons zin, en vandaag dan Lagos. We tanken de Kia vol voor 41 euro (dat lukt thuis niet met de Ford) en zoeken de snelweg op. Ina heeft de kaart weer bij de hand en geeft alles aan en dat gaat perfect. Zo vinden we de tolweg naar het zuiden. Na Lissabon veranderd het landschap. Was alles vanaf Porto “vol”, hier is het veel landelijker. Het centrum van Lagos is niet moeilijk te vinden, het is erg rustig op de weg. De helft van de winkels of horeca is nog gesloten, in het seizoen is het wellicht erg druk. We hebben er zo`n 3,5 uur over gedaan met de auto om van Sintra naar Lagos te rijden, wel bijna alles over de tolwegen. Rond 1330 uur arriveren we in Lagos. Een plek waar veel zeilers komen en vertrekken. En het is één van de warmste dagen tot nu tot, geen koude wind, heerlijk om op een terras te zitten. De hotelkamer kijkt uit over de jachthaven, een beetje Medemblik….We eten weer heerlijk hier, het is ook weer wat goedkoper hier dan in Lissabon en Sintra. Er is wat vis voorbij gegaan bij ons in de laatste week. Garnalen, gamba`s, dorades, kabeljauw, sardines, zeebaars, wat dat betreft een heerlijk land. Wel missen we de “hapjes” rond borreltijd zoals in Spanje. We blijven hier 1 nacht, morgenochtend rijden we eerst nog naar Cabo de Sao Vicente, het uiterste puntje in het zuidwesten. Dan volgen we de kustlijn richting Faro en slapen dan ergens onderweg. De laatste 2 nachten doen we in Ilha de Tavira, ten oosten van Faro.

Margreet

Leuk om jullie verhalen te lezen. Wij wilden ook nog de teren van Belém zien, maar er is zoveel te zien in Lissabon. Goede reis verder naar het zuiden met hopelijk mooi en warmer weer! Liefs, XX

Linda & Bert

Hay Luitjes!
Zojuist een krantenartikeltje onder ogen gehad waarin ene meneer Blouw zijn personeel zegt te " koesteren"...
Hmmm...jaja.. Is dat dezelfde meneer die op dit ogenblik in een in Azië gescoord fout shirt zich tegoed doet aan de gratis aangeboden port ? ( doet u mij er nog maar eentje signore!!)
De Deen-Jelle is duidelijk en gelukkig maar in het Streekhof achter gebleven, ze zouden er immers niets van begrijpen, dat er achter die ietwat stijve bedrijfs-LIJDER een weirde skateboarder huist met een aan cocktails verslaafde vrouw en ook soms gezien worden in het gezelschap van een al even dubieuze vrienden die volgens "kenners" ookal niet zuiver op de graat zijn?

Sla er wederom nog maar eentje achterover , op het leven,geniet!plezier!

Herman en Joke

Fijn om te lezen dat jullie zo genieten in en van dat prachtige land. De spannende ontspanningsverhalen zijn herkenbaar. Geniet er van en moet ik jullie alvast aanmelden bij de AA?
Liefs van ons

Margreet en Rein

Leuk weer om alles te lezen net of je er een beetje bij bent
Nog even lekker genieten
Gr van ons